Mardin 1 Şubesi

Akademik Sendikacılık Semineri

Akademik sendikacılık kapsamında Mardin Halk Eğitim Merkezi konferas salonunda  eğitim yöneticilerine Artuklu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Eğitim Bilimleri öğretim görevlisi  Ömer Murat  Öter hocamızın sunumuyla Eğitim Hizmetkarlığı konulu seminer verildi.

Seminerin selamlama konuşmasını yapan Eğitim Bir Sen Mardin Şube Başkanı Eyyüp Değer Son zamanlarda öğretminin gündeminden düşmeyen Öğretmen perfonrmas değerlendirmesi, Yeni sınav sistemi, sözleşmeli öğretmenlik  ve kılık kıyafet yönetmeliği hakkında açıklamalarda bulundu.

Eğitim-Bir-Sen olarak, “Öğretmen Strateji Belgesi” yayımlandığında, belgedeki hatalı politika ve eylem süreçlerine dikkat çekmiş; performans değerlendirmesi, rotasyon, dört yılda bir yeterlik sınavı ve sözleşmeli öğretmenlik gibi, sorun çözmek yerine bizzat sorun kaynağı olacak konulara karşı çıkarak, katılımcılıktan uzak belgeye yönelik eleştirilerimizi kamuoyuyla paylaşmıştık.

Yetkili sendika sıfatıyla Millî Eğitim Bakanlığı’na, öğretmenlerin performans değerlendirmesi konusunda “Yan yana duranları karşı karşıya getirme” şeklinde sağduyu çağrısında bulunmuştuk. Çağrımızda eğer sağduyu galip gelmezse bu hatalı performans değerlendirme yöntemi konusunda “eylemlilik dahil” her türlü tepkiyi ortaya koyacağımızı ifade ederek, duruşumuzdaki kararlılığı ifade etmiştik. Bütün bunlara rağmen Bakanlığın Öğretmen Strateji Belgesi’ni ve içeriğindeki hatalı uygulamaları tartışmaya açmak yerine uygulamaya koymaya çalışması, isabetsiz politika tercihlerinin sonuçlarını bir kez daha gözler önüne sermiştir.

Bu nedenle, Genel Yönetim Kurulumuz, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından Öğretmen Strateji Belgesi kapsamında yürürlüğe konulmaya çalışılan, pilot uygulaması başlatılan öğretmenlerin performanslarının değerlendirilmesine karşı kamuoyu desteği oluşturmak ve bu hatalı uygulamanın mağduriyet oluşturmasını önlemek amacıyla Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin 54. maddesi ve/veya Öğretmen Strateji Belgesi çerçevesinde uygulamaya konulacak performans değerlendirme süreçleri kapsamında yapılacak değerlendirmelerde, tüm değerlendirme kriterleri bazında tüm eğitim çalışanlarına tam puan verilmesi yönünde sendikamız üyesi yönetici ve öğretmenlere çağrıda bulunulmasına karar vermiştir” dedi Değer;

 Kasım 2017 tarihinde, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yeni ortaöğretime geçiş sistemi açıklandı. Yapılan açıklamalara göre, öğrencilerin yaklaşık yüzde 8-10’unun merkezi sınavla öğrenci kabul edilen liselere, geriye kalanların ise sınava tabi tutulmadan adreslerine dayalı olacak şekilde belirlenecek liselere yerleştirilecektir. Açıklanan yeni sistemde geliştirilmesi gereken bazı hususlar vardır:

 Merkezi sınavla öğrenci alacak okulların belirlenmesinde özellikle nüfus ve kentin büyüklüğü gibi nesnel kriterler mutlaka dikkate alınmalıdır. Fen liseleri ile sosyal bilimler liselerine ek olarak bazı Anadolu liseleri, meslek liseleri ve imam hatip liseleri de merkezi sınavla öğrenci almalıdır.
 

Merkezi sınav için öngörülen 60 sorunun kapsam geçerliliği düşük olacaktır. Bundan dolayı soru sayısı artırılmalıdır. Sınavın 6 ve 7. sınıfların konularını da kapsaması, halen 8. sınıfta bulunan öğrencileri okul dışı kaynaklara yönlendirme riski taşımaktadır. Dolayısıyla merkezi sınavın kapsamı 8. sınıf konularıyla sınırlandırılmalıdır. 

Merkezi sınavla öğrenci alacak okullar için “nitelikli okul” yerine “seçici okul” tanımlaması yapılmalıdır.

Eğitim-Bir-Sen Mardin  Şube başkanı Eyyüp Değer, öğretmen açığının kapatılması amacıyla uygulanan sözleşmeli öğretmenliğin soruna çözüm getiremediği gibi yeni sorunlara yol açtığını ifade ederek, “Öğretmenleri işi ile eşi arasında tercih yapmaya zorlayan ve yeni sorunlar üreten sözleşmeli öğretmenlik uygulamasına son verilmeli, öğretmen açığı kadrolu öğretmenlerle kapatılmalıdır” dedi. 

Başta bölgemiz olmak üzere, istihdamda güçlük çekilen yerlerde eğitimin en büyük sorununun kalıcı öğretmen istihdamının sağlanamaması olduğunu vurgulayan Değer, “Bugün söz konusu bölgelerde bir öğretmenin görevde kalma süresi ortalama 1,5 yıldır. Bu durum, eğitim-öğretimde ciddi sorunlara neden olmaktadır. Eğitim çalışanlarına, zorunlu hizmet bölgelerinde görev yapmaları halinde illerin mahrumiyet durumlarına göre ilave özel hizmet tazminatı ödenmesi, hem bölgenin eğitim çalışanı açığının kapatılması hem de bölgenin zorluğuna göre eğitim çalışanının yaşadığı mağduriyetin giderilmesi bakımından gereklidir. Bu konuda ivedilikle adım atılmalıdır” ifadelerini kullandı.

Değer; Sendika olarak sadece, Mali haklarımızla ilgili mücadele etmiyoruz, bunun yanında 2013 yılında Kamu çalışanlara Kılık Kıyafet özgürlüğünün getirilmesi için başlattığımız 10 Milyon imza kampanyasıyla başlattığımız ve 12 Milyon 300 Bin imzayla tüm kesimlerin teveccüh ettiği Kılık-Kıyafet eylemimiz bu yılda devam edecek." dedi.

Seminerin sonunda Ömer Murat Öter hocamıza sunumundan dolayı teşekkür ederek kendilerine plaket takdim edildikten sonra yemeğe geçildi.